A szociális szorongás egy rendellenesség, amit másképp szociális fóbiának is nevezünk. Személyszerint én nem szeretem a különböző lelki-testi állapotokat mentális betegségként vagy rendellenességként aposztrofálni, inkább rend-ellenességnek mert a mentális állapotunk az agyunk biokémiai működésének aktuális állapotát tükrözi. A depresszió, a szorongás, a pánikrohamok, mind az autonóm vegetatív idegrendszerünk válaszüzenete.

Spirituális energetikai lények vagyunk, egy fizikai testtel, mint egy Avatar. Az, amilyen állapotban vagyunk éppen, amilyen életet élünk jelenleg, egészségesek vagyunk-e vagy betegek, jól érezzük-e magunkat és könnyű-e az életünk, vagy éppen nehéz és akadályokkal teli, vannak-e alvási vagy étkezési rend-ellenességeink, azok mind fizikai, materiális szinten manifesztálódó visszajelzései annak, hogy belül mi zajlik.

Ha szeretnénk megváltoztatni az életünket kívülről, akkor ahhoz belülről kell rendbe tennünk magunkat: mind fizikai, mint lelki, mind mentális szinten. A test-lélek-szellem egy elválaszthatatlan és folyamatosan kölcsönösen együttműködő mechanizmusban mozog. Nem tudunk fizikailag egészségesek lenni, ha a lelkünk beteg és fordítva.

Amit felismer az ember, azt meg is tudja gyógyítani. „IF you spot it you got it!”

A testünk és a lelkünk szoros összeköttetésben működik. Ha energetikailag egyensúlyban működünk, akkor egy (élet)erős, aktív, egészséges testünk és elménk van. A lelkünk pedig az, ami energiákból táplálkozik. Az orvosok már megállapították, hogy a betegségeink 85%-a pszichoszomatikus eredetű.  Ez azt jelenti, hogy a fizikai betegségeink nagyrésze lelki eredetű betegségekből alakul fizikai betegséggel.

Ezt a megállapítást én annyiban szeretném kiegészíteni, hogy minden betegség ilyen eredetű, tehát a betegségeink 100%-a pszichoszomatikus. Tudom, ez egy erőteljes kinyilvánítás, orvosi diploma hiányában pedig végképp.

Hiszem azt, saját tapasztalatból, hogy minél jobban megismerjük önmagunkat és a működésünket, felismerjük azokat a mintákat amik nem szolgálnak már minket. Közelebb kerülünk önmagunkhoz, és az önostorozás és önutálat helyett elkezdjük magunkat szeretni. Az önszeretet révén pedig egy egészségesen működő testünk és lelkünk lesz. Ha rendben vagyunk önmagunkban, nincs az a betegség, aminek helye van manifesztálódni.

Energetikai megközelítés

Spirituális tanulmányaim során jutottam arra a felismerésre, hogy a világunkban minden energia. A kézzel fogható – nem fogható , szemmel látható – nem látható dolgokon, élőlényeken át egészen a gondolatainkig és érzéseinkig minden energia. Mi magunk is energiák vagyunk és folyamatos kölcsönhatásan vagyunk mindennel ami él és mozog és azzal, ami nem.

A különböző dolgok és emberek, érzések és gondolatok, különböző frekvencián vibrálnak. Az alábbi ábrán látható, hogy a különböző érzéseink milyen különböző frekvenciatartományban mozog. Az elégedettségtől felfelé tágul az energiamezőnk, míg az unalomtól lefelé pedig összehúzódik. Amilyen energiaszinten vibrálunk hosszútávon, ahhoz hasonló élethelyzeteket és további hasonló érzéseket manifesztálunk az életünkbe. A legalacsonyabb frekvencián vibráló érzés, amely azonnal elindítja a saját frekvenciaszintünket a spirál aljára az a félelem, gyász, depresszió, erőtlenség és áldozat mentalitás. Minél inkább engedjük azonban el és oldjuk fel magunkban ezeket az érzéseket, annál inkább tudjuk a saját energetikai szintüket magasabbra és magasabbra tornázni, amelyek pedig kihatással vannak a gondolatainkra, érzéseinkre és ennek következtében közérzetünkre.

Az ember természetes (és ideálisan működő) állapota a frenkvencia spirálon az 1-es szint. Ahol örömmel él, szabadnak érzi magát, feltétlen szeretetben él önmagával és ezért a külvilágban történő események nincsenek rá kihatással, a környezetével szeretetben él.

A mai világunkban ez senkinél nem működik maradéktalanul így, mert mind egyéni mind kollektív szinten rengeteg stressz ér minket. Kötelességek, elvárások, akadályok, nehézségek, családi-magánéleti-munkahelyi problémák, betegség, vita, meg nem értettség és rengeteg negatív hatás ér minket a mindennapokban, ami ennek következtében a természetes frekvenciánkat tartósan lehúzza.

Annak érdekében, hogy minél magasabban legyünk ezen az energiaspirálon, nem külső dolgokat kell keresnünk, amik (szerintünk) örömmel töltenek el (ami lehet szerelem, szex, vásárlás, kábítószerek, alkohol, játék, társaságfüggés), hanem a bennünk működő, jelenlevő negatív érzéseket, gondolatokat, fájdalmas pontokat tudatos munkával szükséges elengednünk és ezáltal felszabadítjuk saját magunkat.

Az energia spirálon úgy lehet „felmászni”, hogy valójában elengedünk mindent, ami nem szolgál már bennünket. Azt jelenti, hogy lepakoljuk azokat a nehéz és terhes dolgokat, amik megakadályoznak minket abban, hogy jól érezzük magunkat. Ez lehetnek kapcsolatok, lehetnek fájdalmas emlékek, önmagunknak vaó megbocsátás, perspektíva és élet szemléletváltás.

A szorongás holisztikus megközelítése

A szociális szorongás több mint visszahúzódás. Egy olyan félelemről van szó, ami szorosan végig kísér minket a mindennapokban és kihatással van a mindennapi tevékenységeinkre, önbizalmunkra, kapcsolatainkra és a munkánkra vagy iskolai életünkre.

A szorongás egyik legerőteljesebb képessége, hogy elhiteti velünk, hogy egyedül vagyunk a szenvedésünkben – hogy a félelmetes, megrázó érzés egyedi számunkra. Az igazság az, hogy mindenkit érint valamilyen szinten a szorongás, attól függetlenül, hogy valóban veszélyhelyzetben vagyunk e vagy sem. Valójában, arra vagyunk bekötve, hogy elmeneküljünk olyan helyzetektől, amik ijesztőek, ez tart minket életben és biztonságban.

Rengeteg ember aggodalmaskodik minimálisan, különböző szociális eseményeken vagy helyzetekben, de vannak olyanok akik túlságosan aggódnak az ilyen helyzetek előtt, közben és után is.

Honnan ismerheted fel, hogy talán szociális szorongásban szenvedsz?

  • Aggódsz a mindennapi tevékenységektől, mint például idegenekkel találkozni, beszélni telefonon, dolgozni vagy bevásárolni
  • Elkerülöd vagy aggódsz különböző szociális aktivitásoktól, mint csoportos beszélgetések, másokkal együtt enni, vagy bulizni
  • Mindig aggódsz, amiről azt gondolod, hogy kínos, mint például az elpirulás, izzadás vagy, hogy alkalmatlannak tűnsz valamiben
  • Nehezen tudsz valamit úgy végezni, hogy közben mások néznek – úgy érzed, hogy folyamatosan figyelnek és ítélkeznek feletted
  • Félsz a kritikától, kerüöd a szemkontaktust vagy alacsony önértékelésed van
  • Gyakran betegségre utaló tüneteid vannak, izzadsz, vagy hiperventillálsz (megnövekedett szívverés, szapora légzés)
  • Előfordult már, hogy pánikrohamot kaptál, amiben elsöprő félelemérzet és szorongás tör rád, de ezek általában néhány percig tartanak

Rengeteg olyan ember, akinek szociális szorongása van, gyakran egyéb negatív mentális funkciókkal is küzd mint például depresszió, általános szorongás vagy pánik rend-ellenességek.

Néhány számomra is bevált praktika a (szociális) szorongás enyhítésére, megszüntetésére

  • Mozgasd a tested

Számomra ez az egyik leghatásosabb módja a nem kívánt érzéseim elengedésére. Ha krónikus stresszben, depresszióban és szorongásban szenvedünk, akkor szó szerint be vagyunk ragadva egy negatív spirálba. A stagnáló energia megmozgatására nincsen hatásosabb módszer, mint a mozgás. Sétálj naponta 10 percet, amit teljes tudatossággal töltesz el közben. Ne hallgass zenét, ne vedd fel a telefont, figyeld a környezeted és közben sétálj egy normál tempóban.

Jógázz: A jóga szenvenkciákban felépülő mozgássorozat, amelyel a különböző nyújtás lazításos ászánakban nem csak az izmainkat, csontjainkat és szerveinket mozgatjuk át, hanem a különböző csakráinkat (energiaközpontunkat is).

Edzés: Az edzés jó hatással van a mentális egészségünkre, energiaszintünkre, alvásunkra és sok minden másra. Az edzés során endorfinokat szabadítünk fel, ami blokkolja a fájdalmat és csökkenti a szorongást.

Az edzés továbbá kihatással van az ösztrogén szintünkre. Az ösztrogén a női nemi hormon, amely hatással van a mell fejlődésére, menstruációs ciklusunkra, reprodukcióra. Ha túl magas az ösztrogén szintünk, az negatív hatással van a szervezetünkre és növeli a mellrák esélyeit. Rengeteg nő, főleg 35 felett ösztrogén dominanciával rendelkezik. Az edzés ebben az esetben segít csökkenteni az ösztrogén szintünket.

Az edzés kihatással van a kortizol szintünkre is, ami hatással van a közérzetünkre, kedvünkre, motivációnkra és félelem válaszunkra. A kortizol nevű hormon a mellékvesében termelődik, és ha túl termelődik, stresszfüggés alakulhat ki valamint mellékvese fáradtság. Az edzés segít a kortizol szintünket rendszabályozni, ebben az esetben a lassú, alacsony intenzitású edzésformák segítenek. A magas intenzitású edzések mint pl. A Crossfit, növelik a kortizol szintünket az edzés pillanatában.

  • Tűzz ki apró, számodra megvalósítható célokat amikhez következetesen tartod magad mindennap

Ez lehet bármi, a lényeg az apró, megvalósíthatóságban rejlik. Az életünk minősége a szokásaink tükrében alakul. Mit csinálsz reggel? Azonnal a telefonodhoz nyúlsz? 8 szundi van beállítva? Ha felkelsz első a cigi és a kávé? Ahogy kiugrasz az ágyból az interneten vagy, vagy rohansz és készülődsz? Mit csinálsz este? TV-t nézel, vagy hajnalig böngészed a szociális hálót elalvás előtt? Ezek a tudattalan (auto pilot) szokások azok, amelyek szépen lassan elszívják az összes életenergiánkat, növelik a stresszt a szervezetünkben és folytonossággal visszük magunkkal napról napra, növelve bennünk a szorongás érzetét.

Ha a fenti állítások igazak voltak rád, akkor kezdd apró új szokások bevezetésével a mindennapjaidat.

Pl. Ne allíts szundit és azonnal kelj fel, amikor megszólal az ébresztő. Ágyazz meg magadnak mindennap és add magadnak meg azt, hogy a nap végén egy tiszta, bevetett ágyba eshetsz aludni. A reggeli kávé, cukros üditő előtt ügyelj rá, hogy mindennap bevigyél egy pohár vizet (citrommal) felkelés után és figyelj az egésznapi folyadék beviteledre. Kezdj el reggelente meditálni, ha csak pár percre is. Lefekvés előtt két órával már ne mobilozz és hozd vissza az energiád és fókuszod saját magadba. Kezdj el mindennap félórát olvasni, önmagadért, a fejlődésedért. Fektess magadba időt és energiát. Tölts saját magaddal időt.

Minden alkalommal, amikor betartod a magadnak tett ígéreted, megteszed azt, amit kitűztél célul, azzal alkalomról alkalomra növeled a saját magadba vetett hited, amivel fokozatosan építed fel az önbizalmadat és önértékelésedet

  • Légy magaddal türelmes és kedves

Tekints vissza az időben és lásd, hogy mennyit fejlődtél. Dícsérd meg magad és légy magaddal szerető, kedves viszonyban. Keményen küzdesz, sosem adod fel. Egy újabb napot túléltél. Tele van a szíved szeretettel, lojális vagy. Együttérző és kitartó. Nézd az életed összképét és lásd, hogy mennyit változtál, erősödtél és fejlődtél az évek során. Könnyű a jelen helyzetben és akadályokban azt látni, hogy képtelenek vagyunk dolgokra, gyengék vagyunk és erőtlenek, de ez nem igaz. Itt vagy, élsz, és mindennap megpróbálod. Ehhez bátorság és erő kell. Ott van benned csak engedd megmutatni saját magadnak.

A gyógyulás nem egy villanykapcsoló, vagy van vagy nincs, sokkal inkább egy folyamat, ami hol jobb, hol rosszabb. A tény, hogy itt vagy és most ezt olvasod, azt jelzi, hogy próbálkozol és keresed a válaszaidat. Jó úton vagy, adj magadnak időt.

  • Figyeld az érzéseid

Légy egyre tudatosabb az érzéseid és gondolataid felett. Mikor jelentkezik a szorongás érzése? Milyen helyzetekben, hogyan manifesztálja magát? A testünk és elménk nem az ellenségünk, hanem a szövetségesünk. Jelez számunkra és ha figyelünk ezekre a jelekre, jobban megérthetjük, hogy milyen helyzetekben miért, mire és hogyan reagálunk? Minél jobban értjük meg magunkat és a nűködésünket, annál jobban tudjuk magunknak megadni azt amire szükségünk van.

  • Tegyél fel kérdéseket

Amikor jelentkeznek a terhelő gonolatok a fejedben, mint példaul.: „egy csődtömeg vagyok”, „ítélkeznek felettem mások”, „szerencsétlen vagyok”, „nem szeretnek”, tedd fel magadnak a kérdést: valóban ez a helyzet áll fenn, vagy ez egy sztori a fejedben ami elszabadult? Ha az előbbi, vedd magad körbe új emberekkel.

  • Figyeld meg, hol manifesztálódik fizikai tünetté a szorongás

Összeszorul az állkapcsod? Felhúzod és befeszül a vállad? Ökölbe szorul a kezed? Szorít a mellkasod? Összeugrik a gyomrod? Görcsöl a hasad? Figyeld meg, hol jelez a tested és állj meg egy percre. Engedd el az állkapcsod, ereszd le a vállaid, lélegezz a hasadba mélyen és egyenletesen. Engedd ki az öklöd szorítását, engedd el az egész tested és csak figyelj befelé minden egyes légzéssel. Képzeld el, ahogy a görcs, a rossz érzés, a negatív gondolat minden egyes kilégzéssel füstfelhőként távozik a testedből

  • Tölts időt a természetben, mindenről lekapcsolódva

Sétálj egyet zöldterületen, ahol növények, állatok vannak. Erdők, parkok, vízpart. A szorongásra kifejezetten jól hat a földelés, azaz grounding. Ha leveszed a cipőd, átölelsz egy fát, belemártod a vízbe, akkor a Föld energiája elnyeli az elektronokat a testedből és visszahoz a centrumodba. A természet részei vagyunk, szimbiózisban, energetikai összeköttetésben élünk azzal.

  • Vedd magad körbe olyan emberekkel akik valóban szeretnek és akik mellett jól érzed magad

Annak az 5 embernek vagy az átlaga, akikkel a legtöbb időt töltöd. Akikkel körbeveszed magad, azokkal vagy leginkább energetikai összeköttetésben. A szervezeted pedig jelez, kik azok, akik mélyítik a szorongásod és szívják az energiád, vagy akik mellett felemelkedsz és energiával töltenek fel. Nem mindenki szeretne nekünk feltétlenül jót, a saját problémai, saját sebei miatt. Nem a mi felelősségünk mások problémáit megoldani, és nem is kötelességünk „box zsáknak” lenni. Mindannyian önmagunkért felelünk a szeretetünk és gondoskodásunkat pedig azok az emberik érdemlik meg, akik értünk is ezt teszik, nem pedig egyoldalúan elvonják azt. Jogod van meghúzni határokat. A határaid meghúzásával pedig jöbban fogod magad érezni, mert ez az önszeretet egyik kifejező eszköze. Amikor szereted magad, azt üzened saját magadnak, hogy Te vagy az első.

  • Találj időt olyan tevékenységek végzésével, amelyek feltöltenek

Mindannyiunknak vannak képességei és érdeklődési területei. Ha most azt gondolod, neked nincs, azt kell mondjam tévedsz. Mindenkinek van. Ha nem tudod mi az, akkor nem vagy összhangban önmagaddal. De ne aggódj, ez sok mindenkivel előfordul. Kezdd el magadban keresni, mi az, ami szenvedéllyel tölt el, ami érdekel, amit mindig is szerettél volna csinálni. Menj vissza a gyerekkorodba és próbáld meg felidézni, mi az amit mindig is ki akartál próbálni vagy csinálni, csak nem volt rá lehetőséged, nem engedték, elfelejtetted. Ez lehet bármi. Főzés, egy adott sport kipróbálása, tánc, zenélés, rajzolás, festés, írás, varrás, tervezés, építés, bármi.

Ha megtaláltad, akkor pedig vesd bele magad. Olvasás, utánajárás, képzés befizetés, eszközök vásárlása, zeneóra, hangszer megvásárlása, bármi, amit tenni tudsz azért, hogy elkezdd, a jelenlegi élethelyzetednek megfelelően, kezdd el. Ne foglalkozz azzal, hogy ki mit mond, és kinek mi a véleménye róla. Sem a barátaid, sem a családod, sem a párod. Ne hagyd, hogy mások véleménye szabjon irányt a saját életednek. Ez a te életed, és ha ez érdekel, sosem késő belevágni. Sosincs késő irányt változtatni és sosincs késő teljesen elölről kezdeni. Azt csináld amit szeretsz, és szeresd amit csinálsz. Aztán, hogy mennyire viszed komolyabb szintre, hogy a hobbiból önmegvalósítás, saját út lesz-e, ez már csak teljes mértékben rajtad áll, de mozdulj ki a kötelességeid tengeréből és add meg magadnak a lehetőséget, hogy olyan tevékenységeket is végezz, amik élettel, energiával és kreativitással töltenek fel.

Amikor belekezdesz lehet nem lesz annyira jó, sőt, az első x próbálkozás rossz lesz, de az ötvenedikig el kell kezdeni az elsővel. A képességeink pedig fejleszthetőek és fejlődni is fognak, minél többet foglalkozunk vele.

  • Alvás

Ügyelj az alvásodra és ügyelj arra, hogy megfelelően eleget aludj. A testünk javarészt alvás közben regenerálódik. Ha nehezen megy az alvás, kezdd el bevezetni az alvás előtti meditációt, nyugtató meditatív alvó zenéket kapcsolj be amikor lefekszel aludni. Ne szedj altatókat, inkább helyettesítsd nyugtató teákkal, mint példaul a citromfű vagy a zálya tea, cukor nélkül. A kék lótusz is sokat segíthet. Minimum 6 órát érdemes aludni naponta, hosszútávon, az azalatti alvásátlag növeli a depresszió és szorongás kialakulását vagy mélyülését.

  • Ügyelj a mentális egészségedre

A szervezetünk nem csak a napi teendőktől, mozgástól fárad el fizikailag, hanem mentálisan is igen csak ki tudunk merülni. Ilyenkor nem számít mennyit alszunk, mégis fáradtnak és kimerültnek érezzük magunkat. Ez is egy nagyon fontos alkotó eleme a szorongásnak és depressziónak.

Tarts olyan napokat (minden héten egy napot), amikor egésznap pihensz, amikor csak létezel és lekapcsolódsz gondolati szinten is a teendőidről, a suliról, a munkáról, az aggodalmakról. A délutáni szundik jótékony hatással vannak a szervezetünkre. Adj magadnak napokat, amikor veszel egy forró fürdőt, vagy elmész fürdőbe, vagy masszíroztatni. Vidd el magadat vacsorázni. Adj magadnak is, ne csak azoknak akiket szeretsz. Engedd meg magadnak minden héten, vagy havonta legalább kétszer, hogy magadra költs, és hogy magadnak is adj, bármilyen formában is, attól függően mennyire engedik az anyagi forrásaid. Fontos, hogy mentálisan lekapcsolódjunk a mókuskerékből, annak érdekében, hogy feltöltődjünk.

  • Pánikrohamok esetén plusz 1 tanács

Amikor pánikba esünk, akkor hirtelen minden elsötétedik. Nem látunk kiutat a jelenlegi helyzetünkből, legyen az pillanatnyi vagy elhúzódó életesemény. Elkezdünk mellkasból lélegezni, szaporán rövideket és gyorsan. A szívverés felgyorul és intenzív félelemérzet lesz rajtunk úrrá. Nem tudunk tisztán gondolkozni és elborítja egy sötét réteg az elménket és érzéseinket. Ebben a helyzetben az elménk beragadt egy gondolat-érzés örvénybe és nem találja onnan a kiutat. Szó szerint beleragadunk az agyunkba. Ilyenkor ki kell kattintanunk magunkat a beragadt lemezből amihez van egy végtelen egyszerű, ámbár annál hatásosabb gyakorlat.

Ha látsz valakit a környezetedben, akin eluralkodik a pánik vagy pánikrohama van, vagy veled történik ez, akkor emlékeztesd magad vagy az illetőt rá, hogy figyeljen a légzésére. Nem ajánlom a lassú, kontrollált és mély levegő végzésének utasítására, mert ha az egyénnek feloldatlan traumatikus élményei vannak, akkor az évek során kialakult coping mechanizmusok folytán lassan kialakult a mellkasból való légzés szokása. A mellkasból való légzés hatására idővel a rekeszizom elgyengül, amelynek következtében nehezebb a légzés kontrollálása. Ha erre utasítjuk az illetőt, akkor méginkább kontrollvesztettnek érezheti magát egy eleve kontrollvesztés miatt kialakult pánikhelyzetben. Hozzuk vissza a centrumába a neki kényelmes légzéssel és vezessük vissza önmagához. Ezek után kezdjünk el velük a következő apró gyakorlatokat végezni. 

5-4-3-2-1 metodika

5: Nevezz meg 5 dolgot amit látsz magad körül. Ez lehet egy öngyújtó, villa, tál, virág, autó, lámpa, bármi ami van körülötted.

4: Nevezz meg 4 dolgot, amit meg tudsz érinteni a környezetedben. Ez lehet a hajad, egy párna, a padló alattad, egy füzet.

3: Nevezz meg 3 dolgot, amit hallasz. Pl: autók hangja, madarak éneklése, harangszó, csengő, mások beszélgetnek, zene. Bármi amit hallasz.

2.: Nevezz meg 2 dolgot, amit érzel, amikor bele szagolsz a levegőbe. Pl. Parfüm illat, virág illat, a ruháid illata.

1.: Nevezz meg egy dolgot, amit meg tudsz ízlelni. Milyen a szád íze? – rágó, kávé, vagy egy szendvics íze amit nemrég megettél?

Ezzel a technikával vissza lehet magunkat vagy valaki mást hozni a jelen helyzetbe. Ezekután végeztessünk el még egy 7-8-8 másodperces légzés technikát, ahol 3 másodpercig szívünk az orrunkon keresztül levegőt, benntartjuk négy másodpercig, majd kiengedjük 5 másodpercig. Próbáljunk meg figyelni a hasból való légzésre. Elsőnek a hasüreget tötjük meg levegővel, amit felfelé irányítunk tüdőcsúcsig. Ezt a jógában prána légzésnek nevezzük. Így a teljes oxigén felvétel kapacitást kihasználjuk amivel erősítjük a kontroll és ellazulást a testünkben és felett.

Ha ezek a mentális állapotok nem javulnak, elhúzódóak és nem működik hosszútávon semmi, akkor javaslom, hogy keress fel egy pszichológust-pszichiátert, coach-ot, holisztikus gyógyítót (én a holisztikus módszerek mellett szavazok, de hiszek abban is, hogy mindenkinek más működik). Mindenkinek szüksége van valakire, aki objektíven, érzelmektől és befolyásoltságtól mentesen segít önmagunkban felfejteni azokat a gyökereket, ahonnan a szorongásunk és félelmeink erednek. Aki segít a káoszunkban az útmutatásával. Senki nem tud senkit meggyógyítani. Ezt a munkát mindenkinek saját magának kell megtennie, ebben azonban, mint egy lámpás az úton, tud segíteni egy ezzel foglalkozó szakember.

Remélem hasznosnak bizonyult számodra ez a cikk és tudtam néhány jó tanácsot adni. Mindannyiunk küzd valamivel. Nem vagy egyedül ezt jó ha tudod.

Namasté x

Vani