Mire figyelj a mostani helyzetben ha magadra ismersz.

Ha hiperszenzitív ember vagy, akkor mindent sokkal érzékenyebben fogsz fel a világól. A pozitív és a negatív dolgokat egyaránt. Ez nincs másképp a mostani vírus-karantén helyzetben sem. Annyiból szerencsés helyzetben vagyunk, hogy otthon tölthetjük az időt.

Íme néhány tipp, hogy könnyebben átvészeld ezt az időszakot


1.  Légy tudatos abban, hogy milyen információt fogyasztasz: Igyekezz minél kevesebb negatív és nemkívánt információ birtokába jutni

Kövess ki minden hírportált. Törölj, tiltsd le és állítsd le minden olyan ember követését, akinek minden második posztja arról szól, hogy ITT HALUNK MEG MIND. Ha már itt tartunk: tedd meg ezt minden olyan emberrel, aki feszültséget kelt benned, akiről rossz emlékeid jutnak eszedbe, akit nem is szeretsz, vagy tudod, hogy nem szeret téged. Felesleges negatív érzések és ingerek törhetnek rád olyan időpontokban, amiket egyáltalán nem tudsz kontrollálni. Azt azonban tudod kontrollálni, hogy mikor mit akarsz vagy nem akarsz látni. Légy tudatos.

Ne nézz híradót. Mindig mindennap ugyanaz a nóta. Mi van a koronavírussal, hol hányan betegedtek meg, hol ki halt meg. Ez nem változtat a jelenlegi helyzeten, viszont a te lelki és elmeállapotodnak semmiféleképpen nem tesz jót.

2. Tölts kevesebb időt a Social Media-n

Elszívja az energiád, es elmennek feletted a napok. Igyekezz hasznos dolgokkal tölteni az időt, amik feltöltenek. Van olyan könyv amit már rég elakartál olvasni? Kezdd el olvasni. Régóta szerettél volna egy új nyelvet megtanulni? Kitűnő! Soha jobbkor. Mindig is szerettél volna elkezdeni jógázni és meditálni? Szuper! Rengeteg online lehetőséged van rá és rengeteg időd. Foglalkoztat egy új skill elsajátítása? Hajrá!

Foglalkozz és irányítsd az energiád olyan tevékenységekbe amik feltöltenek.

3. Húzd meg a határaid. Az Én idő fontossága

Ha nem egyedül vagy otthon karanténban, húzd meg a családtagjaiddal szemben a határaid. Kérd meg őket, hogy ne beszéljenek erről, mert nem tesz neked jót. Ha nem hagynak neked 5 szabad percet, kérd meg őket, hogy a nap bizonyos pontjain hagyjanak téged magadra, mert szükséged van rá. Ha nem tudsz időt tölteni magaddal egyedül, akkor csak idő kérdése, hogy megbolondulj.
A határaink meghúzása az önszeretet egyik legfontosabb megnyilvánulási formája. Nem önzőség. Szükségesség. Próbáld ki és meglátod. Sokkal többet fogsz tudni a szeretteidnek adni, ha elsőnek magadnak is adtál.

Nem tudsz addig mások poharába önteni, amíg a tiéd üres.

3. Tölts időt a szabadban

Ha van kert, park, mezőgazdasági terület, erdő, tisztás, rét, bármilyen talpalatnyi föld a közeledben: MOZDULJ KI! A szervezetednek szüksége van a természet és a napfény energiáira. Ha ezt nem kapod meg huzamosabb ideig, a szervezeted elesik a D-vitamintól. Gyengülni fog az immunrendszered és hamarabb fogsz megbetegedni, a depresszióról nem is beszélve.
Igyál mellette sok folyadékot, hogy a beszívott negatív energiát a környezetedtől minél gyorsabban át tudd mosni a szervezetedben.
Valójában egy szobanövény vagy, sokkal komplikáltabb érzésekkel!:)


4. Meditálj

Ez az egyik legfontosabb és nem győzöm ezt eléggé hangsúlyozni. Ha nem meditáltál még soha, akkor se félj. Minden csupán gyakorlás kérdése.
 A meditáció 45%-kal csökkenti a szívbetegségek előfordulását, 25%-kal csökkenti  a magas vérnyomást, 43%-kal csökkenti a fájdalmat, 31%-kal csökkenti a stresszt.
Youtube-on megtalálható rengeteg angol és magyar nyelvű vezetett meditáció, amelyek segítenek. Illetve a Brain.fm is kiváló mobil applikáció a meditációd fejlesztésében.
Minden reggel vagy este ( legjobb mindkettő) ébredés után vagy lefekvés előtt meditálj egy 5-10 percet, ha még teljesen kezdő vagy. Ha már régóta csinálod, akkor ismered a saját rendszered.
Vegyél be az orrodon 4 mp-ig levegőt, tartsd benn 5 mp-ig és egyenletesen a szádon fújd ki 5 mp-ig. Ezt ismételd meg párszor és érezd ahogy a feszültség távozik a testedből. Ha valahol a testedben extra feszültséget érzékelsz, akkor képzeld el a lelki szemeiddel azt az adott testrészd és “lélegezd be oda” a levegőt. Érezd ahogy feloldódik a nyomás vagy feszültség.
Ezután vegyél fel egy egyenletes légzést. Ha elkalandoznak a gondolataid, a légzésed legyen a horgony, ami visszavezet a tudatos állapotba. Amíg meditálsz, tűzd ki célul, hogy ebben a pár percben, mindent elengedsz. Ebben az időben nincsen senki és semmi ami elvárna tőled bármit is. Engedd meg magadnak, hogy elengedj mindent és feltöltődj.


5. Mozogj rendszeresen és táplálkozz egészségesen

Mindenki számára fontos a rendszeres mozgás és egészséges táplálkozás. Miért? A mozgással aktivizálod a tested, kimozgod a felgyülemlett stresszt. Fitt leszel, tovább lesz a szervezeted fiatal, eltereled a gondolataid, energizálod magad. Az egészséges táplálkozás pedig azért fontos, mert ez az üzemanyagod. A táplálék üzemanyag. Természetesen el lehet élni csokin és chips-en, de hosszútávon, amellett, hogy elhízol, vagy a testarányaid zsíros irányba fognak tendálni, a szervezeted alapvető fontos és értékes ásványi anyagoktól és vitaminoktól fogod megvonni, ami gyengíteni fogja az idegrendszered és immunrendszered az izom és csontrendszereden kívül. Ahhoz hogy a tested, lelked és szellemed egészséges legyen és jól tudd átvészelni ezt az időszakot, nagyon fontos, hogy minőségi és értékes táplálékot vigyél be.
5+1. Mi van ha extrovertált (HSP) vagy?
Az extrovertált embereknek különösképp nehéz ez az időszak, hiszen szeretnek kapcsolódni az emberekhez. Szeretnek szociális eseményeken részt venni és emberek között lenni.
Ha van olyan barátod akiről tudod, hogy extrovertált, keresd fel, kérdezd meg hogy van, mert biztosan nem könnyű most neki!
Ha extrovertált vagy, kapcsolódj virtuálisan közösségekhez. Vegyél részt workshopokban, edz, jógázz, önfejlessz közösségekben. Tölts minőségi időt emberekkel. Ez egy kiváló alkalom és lehetőség, hogy új és értékes kapcsolatokra tegyél szert!

Mit is jelent az, ha valaki hiperszenzitív személyiség?

 

Egy hiperszenzitív ember másképp érzékeli a világot, mint mások. Habár nem szamít mentális betegségnek vagy rendellenességnek, mégis kevesen értik, mert a népesség összesen 15-20%-át érinti. Ezzel együtt, nagyon sok empata egyben hiperszenzitív ember is.
Milyen egy HSP-s agya?
A hirepérzékeny személyiségű emberek agya különbözik az átlagétól. A túlérzékenységről kimutatták, hogy kialakulásának minden komponense biológiailag meghatározott. A túlérzékeny emberek idegrendszere a bejövő ingerekre hiperérzékenyen reagál, mivel az ingerérzékelési küszöbe jelentősen alacsonyabb az átlagemberéhez képest. Ez a magas fokú ingerlékenység megnövekedett emocionális reakcióhoz, és kifinomultabb szenzoros érzékeléshez vezet. Így például a túl erős fény vagy bántó szagok érzékelése gyorsabb és pontosabb a hiperszenzitív személyiséggel rendelkezők esetében.
Az agy működésének makroszintjén is tapasztalható változás. Érdekes, hogy az empátiáért felelős agyterület és a túlérzékenység vonását kódoló területek egymással átfedésben vannak. A hiperszenzitív személyiséggel rendelkezők insulája (az agykéreg egy része) is hiperaktivitás mutat. Ez magyarázza a megnövekedett érzékenységüket a belső emocionális, testi és fizikai állapotaik felismerésére. Új keletű kutatások kapcsolatot mutattak ki e jellemvonás és az 5-HTTLPR szerotonin átvivőanyag polimorfizmusával. Az említett génmódosulás kapcsolatba hozható számos mentális betegséggel, többek között például a depresszióval is.(forrás: https://mindsetpszichologia.hu/2017/08/16/hiperszenzitivitas-avagy-a-tulerzekenyseg-hatasai/)

Jelek, hogy hiperszenzitív személyiségű ember vagy

1. Gyűlölöd az erőszakot és kegyetlenséget

Minden ember gyűlöli az erőszakot és kegyetlenséget, de egy HSP személynek kifejezetten nyugtalanító lehet erről hallani vagy tudni. Sok esetben nem tudsz végignézni egy ijesztő, erőszakos vagy lelkileg megterhelő filmet. Ahogyan fizikailag rosszul vagy attól is, ha olyan videót vagy hírt hallasz, amiben állatkínzásról szerzel tudomást

2. Folyamatosan ki vagy merülve érzelmileg attól, hogy más emberek érzéseit szívod magadba

Habár nem minden hiperszenzitív ember szükségszerűen empata, a hiperszenzitív emberek ugyanúgy magukba tudják szívni más emberek érzéseit. Amikor belépnek egy helységbe minden apróságot és finomságot észrevesznek- mint például: arckifejezés, testbeszéd, hanghordozás – amit sokan mások nem feltétlen vesznek észre. Most pedig add össze ezeket egy hiperszenzitív ember magasfokú empátiájával, nem csoda, hogy egy hiperszenzitív ember sokszor olyan érzéseket érez, ami nem az övé. Emiatt sokszor érzelmileg kimerült vagy.

3. A határidők nyomás alá helyeznek

Ha egy tesztet, vizsgát, feladatot időre kell elvégezni, egy HSP személy gyakran el kezd szorongani. Ennek következtében pedig nem tudja az elvégzendő feladatot sokszor megfelelően elvégezni, ahogy azt normál helyzetben tudná. Felnőttként, ha sok feladatot kell elvégezni és nincs ideje befejezni, gyakran válik stresszessé.

4. Gyakran visszavonulsz

Attól függetlenül, hogy introvertált vagy extrovertál vagy, egy HSP személynek kell idő, hogy visszavonuljon, távol mindentől és mindenkitől. Hajlamos vagy visszavonulni egy sötét szobába, hogy egy időre távoltartsd magad az ingereketől, amíg fel nem töltődsz.

5. Mélyen gondolkodó vagy

Mérföldköve a hiperszenzitivásnak az információ mély feldolgozása. Ez azt jelenti, hogy gyakran és többszörösen reflektálsz a saját tapasztalataidra- többször mint más emberek. Sajnos, emiatt hajlamos vagy a negatív túlgondolkodásra. Sokszor megszállottan újra és újra lejátszol a fejedben negatív eseményeket, ami mint egy spirál behúz és szorongóvá válhatsz.

6. Hirtelen fellépő, hangos zajoktól rosszul vagy

Ha elmegy melletted egy mentőautó, vagy az ablakod alatt egy motor, akkor idegessé válsz. Fáj a fülednek és fejednek a zaj.

7. A fájdalomtűrésiküszöböd alacsonyabb

Sok HSP érzékenyebb a külöböző fájdalmakra – fejfájás, testfájdalmak, sérülések stb., mint a nem HSP emerek.

8. Gyakran leszel HANGRY (Hungry+Angry : Éhes+ Ideges)

A HSP személyek érzékenyek a vércukorszint változásra, úgyhogy gyakran válnak feszültté, idegessé és kifejezetten ingerlékennyé, ha egy ideje nem ettek.

9. A konfliktusok a mérged

Amikor feszültség vagy vita van a legközelebbi kapcsolataidban, az mélyen érint. Sok HSP még fizikailag betegnek is érzi magát a konfliktus során. Emiatt néhány HSP ember konfliktuskerülővé válik, és szinte bármit képes megtenni vagy mondani, hogy a másik boldog legyen.

10. A kritika tőrként hatol beléd

A szavak nagyon fontosak számodra. A dícsérő és pozitív szavaktól szárnyalsz, de a kemény kritikus megjegyzések egyenesen a földbe döngölnek. A kritika tőrként hatol, a negativitás pedig toxikusan hat a HSP ember finoman hangolt rendszerére.
Ha a 10 felsorolásból a legtöbb igaz rád, akkor Te is a hiperszenzitívek közé tartozol. Ennek megvannak az előnyei és hátrányai is. Hagyj magadnak teret és figyelj magadra, hogy jobban meg tudd magad ismerni.